Colombia met het gezin - caribbeanlatin.nl

Colombia met het gezin

juli 2015, Tess Hendriks

Hetty reisde een jaar geleden met haar gezin naar Colombia. Ze beleefde een geweldige reis. Haar dochter Tess schreef hun belevingen op in een mooi reisverhaal.

Wij begonnen deze prachtige reis op Schiphol en vlogen vanuit daar naar Parijs om vanuit daar door te vliegen naar de hoofdstad Bogota. Bogota ligt op ongeveer 3000 meter hoogte op een enorm berg plateau in eerste instantie merk je hier vrij weinig van en wij kwamen dan ook veilig aan. Wij werden keurig opgehaald door een busje met chauffeur die ons naar het hotel bracht. Ons hotel lag in de wijk la Candeleria, dit was de eerste wijk van Bogota en deze wijk heeft een kleurrijke architectuur en wordt omringd door veel musea en theaters. De eerste avond zijn we ’s avonds op 5 minuten loopafstand iets gaan eten bij een lokale Mexicaan, wij verbleven in een zeer rustig deel van de wijk dus was het geen probleem om ’s avonds rond te lopen.

De volgende dag hebben wij een fietstocht gemaakt door Bogota, dit is echt de ideale manier om alle hoogtepunten in ongeveer 4 uur te bekijken. Wij zijn door de Candelaria gefietst, hebben op een lokaal marktje exotische vruchten geproefd, hebben de begraafplaats bezocht waar veel beroemde Colombianen liggen en zijn naar het grootste park in Bogota geweest. ’s Zondags is er tot 14:00 een Cyclovia in de stad waarbij grote delen van de stad autovrij worden gemaakt en dit maakt het ideaal om de stad te verkennen en op de grote wegen zijn er verschillende kraampjes en optredens waardoor een hele gezellige sfeer ontstaat. Een fietstocht is dus een echte aanrader als je naar Bogota gaat vooral als je weinig tijd hebt!

De tweede dag in Bogota hebben wij vooral gebruikt om de verschillende musea te bekijken zoals Museo Botero en het Goudmuseum. Ook hebben wij de Colombiaanse specialiteit chocolademelk met kaas geproefd.

Na 2 dagen in Bogota werden wij met een busje opgehaald om naar Villa de Leyva te gaan. Onderweg zijn we gestopt in Zipaquira waar een enorme ondergrondse zoutkathedraal te zien is. In dit enorme complex kregen we een rondleiding waar de geschiedenis van deze kathedraal werd uitgelegd en konden we genieten van de prachtig opgelichte kruizen en schachten waar ze vroeger zout uit wonnen. Al bij al een hele leuke break tussen Bogota en Villa de Leyva waarbij je veel ziet en leert.

P1030107Na de rondleiding door de zoutkathedraal begonnen wij aan het tweede deel van de tocht naar Villa de Leyva, we reden door prachtige gebieden met prachtige vergezichten en kwamen na een paar uur aan bij het hotel in Villa de Leyva. ’s Avonds heeft onze chauffeur van dezelfde middag ons naar het centrum gebracht en zijn we gaan eten op het mooiste en meest koloniale plein waar ik ooit ben geweest. Als je  in Villa de Leyva rondloopt krijg je echt het gevoel van een oud koloniaal stadje, er zijn geen asfalt wegen maar wegen gemaakt van grote stenen, de huizen zijn onveranderd en het plein wordt prachtig afgespiegeld met de enorme bergkam op de achtergrond. Rondom Villa de Leyva zijn door de jaren heen veel archeologische opgravingen gedaan en het stadje is dan ook ideaal om uitstapjes te maken naar de verschillende opgravingen of om zelf op onderzoek uit te gaan !

Na een heerlijk verblijf in Villa de Leyva werden we weer opgehaald door onze chauffeur die ons weer terugbracht naar Bogota. Vanuit Bogota vlogen wij naar Pereira de grootste stad van de koffiedriehoek de koffiedriehoek bestaat uit Pereira, Armenia en Manizales. Wij verbleven iets buiten Pereira in een finca die werd gerund door een lokale familie.  De volgende dag werden wij opgehaald door een gids die ons meenam naar Valle de Cocora. We reden door eindeloze groene vlaktes waar voornamelijk koffie of plantaan werd verbouwd en genoten van de prachtige uitzichten. Aangekomen in Valle de Cocora hebben we eerst de lokale kaneel-thee gedronken die ons genoeg energie gaf om de wandeling door Valle de Cocora aan te komen. Tijdens deze wandeling vertelden onze gids van alles over deze vallei met de hoogste palmbomen ter wereld. Onderweg hebben nog wilde frambozen gegeten die we hadden gewassen in de rivier die uit de bergen de vallei instroomden.  Na deze prachtige wandeling mochten wij zelf ons steentje bijdragen om deze vallei  te behouden. We gingen onze eigen palmbomen planten met (….) die deze vallei beheerd en deden dit helemaal volgens het oude ritueel wat een prachtige ervaring was.

Na de intensieve wandeling en het planten van de palmboom reden we verder naar Salento. Salento is een klein maar schattig dorpje en de meeste mensen leven er van de koffieproductie. Alle huisjes in dit dorp zijn geverfd in felle kleuren en hebben schattige balkonnetjes. Salento staat bekend op zijn Trucha y Patacon, dit is het lokale gerecht wat je moet hebben gegeten als je hier bent geweest. Wij hebben dit gegeten in een lokaal restaurantje waar dit ook het enige op het menu was en het was denk ik het lekkerst dat we in de hele vakantie hebben gegeten.  We hebben nog even  rondgelopen om de schattige winkeltjes te bekijken. Daarna zijn we in een lokaal koffietentje gaan zitten samen  met onze gids om de heerlijke koffie dan toch eindelijk zelf te proeven en daarbij ook uitleg te krijgen van de gids. En het is dan ook zeker waar dat ze in Colombia heerlijke koffie hebben !

De  volgende ochtend werden wij opgehaald en vertrokken wij naar Finca Villa Maria dit is een authentieke boerderij waar nog steeds koffie werd geproduceerd en hier zouden wij de komende nacht verblijven. Wij werden verwelkomd met een heerlijke Colombiaanse lunch en daarna zijn we lekker aan het zwembad van de Finca gaan zitten om een beetje uit te rusten. In de middag hadden we een koffietour met de lokale boer. We mochten eerst onze eigen koffieplant planten en daarna zijn we de koffievelden ingegaan om koffiebonen te plukken. Nadat we genoeg bonen hadden geplukt ging hij ons het hele koffieproces uitleggen en dronken we op het eind ons zelf gebrouwen kopje koffie in traditionele Colombiaanse kleding. Na ons avontuur in het koffiegebied was het weer tijd om een ander deel van Colombia te gaan verkennen: Cartagena.

Het eerste wat je merkt als je aankomt in Cartagena is het tropische klimaat, het is er in de zon soms wel 35 graden en het is er heel vochtig. Cartagena bestaat eigenlijk uit 2 delen namelijk de oude binnenstad en de Bocagrande dit is de strip aan het strand met alle grote hotels en appartementencomplexen. Wij sliepen in een appartement op de Bocagrande op de 28e etage, het had een prachtig uitzicht op de Caribische zee.

Na aankomst in het appartement hebben we een taxi gepakt naar de oude binnenstad wat ongeveer 10 minuutjes duurt, hier hebben we een leuk restaurantje uitgekozen en heerlijk gegeten. De volgende dag konden we de oude binnenstad van Cartagena eindelijk bij licht bekijken en het was prachtig. Alle huizen in de stad zijn in de felste kleuren geschilderd en hebben schattige balkonnetjes. De hele oude binnenstad is nog hetzelfde als in de koloniale tijd, het heeft een duidelijk stadsmuur en overal zie je nog overblijfselen uit die periode. Het heeft schattige pleintjes die de rust zelve zijn maar ook de grotere wat drukkere pleinen maar overal in de stad hangt de wat meer relaxte Caribische sfeer die wij in het Zuiden van Colombia niet hebben gezien.

Wij hebben de ochtend gebruikt om rond te lopen in de oude binnenstad en zijn na de lunch teruggekeerd naar het appartement  om ons om te kleden en daarna lekker af te koelen in de zee. En ook als je niet van zwemmen houdt is er op het strand van Cartagena van alles te beleven er zijn “strand” muzikanten en ontzettend veel andere mensen die je op een of andere manier willen entertainen of iets willen verkopen.

’s Avonds zijn wij weer teruggegaan naar de binnenstad om daar even iets te gaan drinken, daarna zijn wij met paard en wagen naar ons restaurant gebracht waar wij heerlijk hebben gegeten.

Colombia is een land waarvan je in eerste instantie verwacht dat je tegen gevaarlijke situaties kan aanlopen tijdens je vakantie of dat het land nog niet helemaal klaar is voor toerisme. Niets hiervan hebben wij gemerkt tijdens deze vakantie. Colombia kent de meest gastvrije en aardige mensen die ik ooit heb gezien en gesproken. Geen saai en ongeïnteresseerd hotel personeel of koppige serveerders, nee deze mensen willen jou juist en zijn super gemotiveerd om jou de beste tijd van je leven te laten hebben in hun land. Zij willen jou met liefde hun prachtige land laten zien waar ze toch ook wel trots op zijn en dat is hun goed recht want Colombia is een van de mooiste en meest veelzijdige landen waar ik ooit ben geweest en ik zal het iedereen aanraden.